neděle 9. září 2018

Lisabon

Cabo da Roca - nejzápadnější místo evropské pevniny
Příkaz zněl jasně, na líbánky musíme k moři. Tak jsem vybral, to kde pravděpodobně nehrozí uhynutí na šílené vedro a ještě dva týdny před odletem sledoval, jak Portugalsko hlásí teploty kolem 45ti stupňů. Nám počasí naštěstí přálo a teploty klesly k příjemným 25ti stupňům.

Letěli jsme s ČSA s dvou hodinovým zpožděním a tak se až večer ubytovali v pěkném apartmánu se snídaní  The Hygge Lisbon Suites. Ubytování jsme měli kousek od zastávky asi 500 metrů od dvou stanic metra. Den 1.
Protože první den hlásili teploty k 30ti stupňům, tak jsme vyrazili na nejzápadnější bod pevninské Evropy Cabo da Roca s plánem se odpoledne vykoupat u Cascais. Jeli jsme vlakem z nádraží Cais do Sodré v centru města za 2,15 eura do Cascais a pak busem za 3,5 eura k majáku. Tou samou cestou
Útesy nad oceánem u Cascais
pak zpátky. U majáku na vysokém útesu hodně foukal studený vítr z oceánu, tak přišla bunda vhod. Výhled na oceán byl pěkný, ale po chvilce jsme vrátili do Cascais. Z koupání nakonec sešlo, protože kombinace ledového oceánu a nepříliš vysoké teploty (25 stupňů) nás odradila. Prošli jsme se aspoň po Cascais, kde mají krásný park s kohouty (národní zvíře) a pávy.
Oceanárium v Lisabonu
Den 2.
Já se do Lisabonu nejvíc těšil na největší evropské oceanárium. To se nachází kus od vlakové stanice a stanice metra Oriente a vstupné je jen 15 euro. Koukáním na rybičky, medůzy, tučňáky, vydry a všemožnou další havěť jsme strávili skoro 4 hodiny a pak jsme si dali výborné těstoviny v restauraci pod Oceanáriem. Dál jsme se popovezli autobusem k centru a prošli se po nejstarší lisabonské čtvrti Alfama.
Palác markýze z Fronteiry v Lisabonu

Lisabon a Castelo de Sao Jorge (hrad svatého Jiří)
Den 3.
Lisabon
Konečně návštěva Lisabonu. Popojeli jsme si k paláci Markýze z Fronteiry, který se nachází nedaleko od zoologické zahrady. Kupodivu tady bylo jen pár lidí, tak jsme si užili nádherné zahrady skoro o samotě. Tento palác je označovaný za nejhezčí z lisabonských paláců. Poté jsme šli kolem akvaduktu (který nestojí za návštěvu) do centra.

Prošli jsme se přes párty čtvrť Bairro Alto, kde jsme si chytli nejznámější tramvaj číslo 28, která nás dovezla klikatými uličkami do Alfamy k hradu Svatého Jiří. Na hradě toho moc není. Jen hradby z doby, kdy tu ještě vládli arabové a krásné výhledy na město.

Lisabonské hlavní náměstí na břehu řeky Tejo
Palácio Nacional da Pena (národní palác Peňa) v komplexů paláců v Sintře
Den 4.

Nedaleko Lisabonu, co by kamenem dohodil nebo vlakem dojel (40 minut, 2,15 eura) leží město Sintra, které patří do UNESCO. Město je plné paláců a na návštěvu všech by člověk potřeboval tak 3 dny. My jsme to vzali krásnými zahradami kolem vily Sassetti k nejhlavnější památce, národnímu paláci Pena. Vstupné do paláce sežralo 14 euro i se zahradami. Palác je jak vystřižený z pohádky od nějakého šílence a opravdu stojí za návštěvu. Navíc není prázdný a tak interiéry plné dobového nábytku a bohatě zdobené opravdu stojí za návštěvu. Jen ty davy lidí, jak na Karlově mostě. Dál nás nohy zanesly do zahrad, kde mají i část s deštným pralesem, skleníky a mnoho zajímavých zákoutí s ještě zajímavějšími stromy a rostlinami. Dál jsme to vzali pod kopec k paláci Regaleira (6 euro vstupné). Zdejší zahrady jsou plné architektonických šíleností a tunelů mezi jednotlivými atrakcemi v zahradách. Dokonalá prolézačka pro dospělé.
Jedna z atrakcí v zahradě Quinty de Regaleira
v komplexu paláců v Sintře
v komplexu paláců v Sntře

Den 5.
Opět návrat do města. Vyrazili jsme do čtvrti Belém, kde přistávali mořeplavci. Nachází se tu prý nejkrásnější stavba celého Portugalska a nejlepší pekárna, kterou jsem kdy navštívil. Klášter svatého Jeronýma je opravdu neskutečná stavba, kterou král Manuel postavil, aby byla hezčí než chrámy v Římě. A docela se mu to povedlo. Obraná věž Beléma na břehu ústí řeky Tejo do Atlantiku je vyzdobená podobně.
A to nejdůležitější. Pár kroků od kláštera se nachází pekárna Pasteis de Belém, kde pečou legendární portugalské Pastel de Belém. Pokud tam půjdete, tak nestůjte frontu před barákem, kde stojí ovce, ale jděte dovnitř, kde je 400 míst k sezení a obslouží vás hned. My jsme si za necelých 10 euro dali 2 kafe, 2 pastel de Belém, 2 další sladké buchty a 3 rybí buchty.